Perakende pazarlaması, ürünlerin, son kullanıcıyla buluşmak üzere, mağaza ya da markete ulaştırılması sürecinin bir parçasıdır. Ticari bir ürününüzün olması, pazarlamaya konu ilk adımdır. Pazarlamanın konuları içinde, ürünün planlaması, tutundurma çalışmaları ve sunumu vardır.

Perakende pazarlaması ise, ürünün ergonomik paketinden, fiyatta rekabetçi yaklaşıma ve satış kampanyalarına kadar birçok noktanın bütünleşik ele alınmasını gerektirir.

Perakende pazarlamasının 4 ana başlığı, Pazarlamada 4P kavramı olarak bilinen; ürün (product), fiyat (price), dağıtım (place) ve tanıtım (promotion) çalışmalarından oluşur.

Pazarlamada 4P kavramı nedir?

Product (Ürün):

Bir ürününüz olmadan pazarlama çalışması yapmanız beklenemez. Bu nedenle ilk şart, bir ürününüzün olması. Böylece, ürünün üzerine bir pazarlama stratejisi geliştirip; pazara nasıl ulaşacağını, rekabetteki konumun ve ürün özelliklerinin neler olması gerektiğini belirleyebilirsiniz.

Resim1Perakende pazarlaması ise, ürünün doğru ambalaj ya da pakete sahip olması ile başlar. Bir başka deyişle, ürünün paketi/ambalajı üzerine kafa yormadan, ürününüz var sayılamaz. Bu yönde yapılan araştırmalar da gösteriyor ki, ürünün paketi ve satış arasındaki kuvvetli ilişki ürünün satışını %70 oranında etkiliyor.
Yalnızca ambalajı için sevdiğimiz ürünlerin listesini ya da evimizde atmaya kıyamadığımız ürün ambalajlarını düşününce, konu netleşiyor.

Doğru bir ambalaj çalışması nasıl olmalı derseniz; hedef kitlenizin demografik özelliklerini belirlemek, ürünü kişiselleştirmek, ürün ve paketlemeyi kullanıcı deneyiminin unutulmaz bir parçası haline getirmek bu çalışmanın öncelikleri olmalı.

Price (Fiyat)

Fiyatı belirlerken birçok faktörü değerlendirmelisiniz ancak temelde; maliyetler, kar, rakipler ve market performansı başlıca belirleyicilerdir. Bu durumda, fiyatı optimize edebilmek için satıcının satmak isteyeceği ile alıcının ödeme yapmak isteyeceği iki rakam arasında tatlı bir ayar tutturabilmek, ürününüz için en doğru fiyatı belirlemek anlamına gelir.

Place (Dağıtım)

Dünyanın en iyi ürününe de sahip olsanız, son kullanıcı ürüne ulaşamıyorsa, bir kıymeti olmayacaktır. Dağıtım kanalları da tam bu noktada devreye girer ve hedef kitlenize ulaşmanız için sizi doğru zamanda doğru mağaza/marketlere ulaştırır. Böylece, müşteriniz ürününüzle, ihtiyacı olduğu doğru zamanda ve ulaşabileceği doğru yerde buluşur.

Promotion (Tanıtım)

Tutundurma çalışmaları; son kullanıcının, ürününüze olan ilgisinin yaratılması için yapılan tüm iletişim çalışmalarını kapsar. Perakende pazarlamasında tüketiciyle gerçek bir ilişki ve iletişim kurmak üzere tasarlanan yüz yüze, mağaza/market içinde ya da satışta indirim şeklinde uygulanan tanıtım/tutundurma faaliyetleri en yaygın örnekleridir.

Perakende pazarlamasında, 4P kavramına hızlıca bir bakış attık; söylemeden geçmemeliyiz ki, bu kavrama karşıt geliştirilmiş yeni kavramlar, 4P’ye eklenmiş yeni “P”ler de cabası… İlerleyen yazılarımız için buraya bir mim koyup şimdilik yazımızı bitiriyoruz.